22. 06. 2017 Autor: startishard

Vít Krčmář: Z brigády až k úspěšnému businessu.

Společnost Promotéři.eu pro u nás jako jedna z prvních začala zajišťovat prověřené a proškolené promotéry a hostesky. Dnes již do firem dodává i merchandisery, brand ambassadory, externí obchodníky a technické specialisty. Cesta k úspěšně vybudované společnosti začala přitom vlastně jen brigádou. Přečtěte si rozhovor s zakladatelem firmy Vítem Krčmářem.

Kdy jste se rozhodl, že začnete podnikat? Byl jste před tím zaměstnán, nebo jste začal rovnou jako živnostník?

Začal jsem během studia VŠ. Vzpomínám si, jak jsem svoji první práci získal jako promotér. Brigáda mě tak bavila, že jsem ji dělal, jak nejlíp jsem uměl.  Skončily projekty, které jsem měl a já začal přemýšlet jak v tom pokračovat dále, na vyšší úrovni. Promotérská agentura žádná neexistovala, byly to samé hostesingové a marketingové a všichni k práci přistupovali stejně. A tak jsem se rozhodl, že se stanu (živnostníkem) a založím si vlastní promotérskou agentůru. Založil jsem web, vytvořil s programátory z kolejí databázi a nechal si udělat vizitky. Pak to šlo rychle, stály za mnou úspěšné projekty a klienti byli spokojení, tak jsem dostával další poptávky a získával nové. Prezenční formu studia jsem musel ukončit 2 měsíce před inženýrskými státnicemi a přešel na dálkové studium. V té době jsem již založil SRO a první miliónové obraty dosahoval ještě z koleje, kde jsem měl kancelář i bydlení zároveň. 😊

Kde jste čerpal kapitál na začátek svého podnikání? Je jasné, že hned na začátku společnost zřejmě negenerovala zisk, jak se Vám podařilo toto období „přežít“ a jak dlouho trvalo do prvních zakázek?

Vzhledem k tomu, že vše bylo postupné, žádný velký kapitál jsem nepotřeboval. Naopak mi velmi pomáhali kamarádi z VŠ, firmy Keting a jejího jednatele Davida Přikryla, pro kterého jsem do té doby jako promotér, potom vedoucí a dodnes jako dodavatel pracoval. Když něco děláte a rádi ostatním pomáháte, vrátí se vám to.

Proč jste si vybral právě oblast promotingu? Jaká cesta k tomuto vedla?

V podstatě vše vystihuje první odpověď. Mám rád změnu, lidi a široký záběr. To vše splňuje tento obor, ve kterém působíme pro různé klienty na nejrůznějších projektech plošně na území Česka a Slovenska. K tomu je tato činnost u nás ještě pořád na úrovni, kde je velký prostor pro růst a rozvoj do dalších směrů a to mě baví. Při tom můžeme pozitivně ovlivnit mladé lidi, dát jim do vínku nějaké ty znalosti a dovednosti navíc a vést je k zodpovědnosti. Zodpovědnost mladých lidí je dnes jiná, než když jsem začínal a to je velká výzva.

Tisíckrát jsem měl chuť se vším praštit, ale o tom to je, nevzdávat se při každém škobrtnutí.

Jak moc se změnila původní vize firmy k současnosti? Jak moc flexibilní jste musel při rozvoji společnosti být?

Vize se nezměnila, spíš se rozšířila, naše práce má dnes přesah do školení a rozvoje studentů, kteří pro nás pracují. Trochu nakukujeme do HR a náboru, do psychologie to vše se nyní snažíme posunout na Evropskou úroveň. Flexibilní jsem musel být asi jako formelíni, když něco děláte poprvé a jako první, musíte si natlouct sám, když to před vámi nikdo jiný neudělal, protože cesta nebyla prošlapaná. Stále musíme podávat skvělé služby a to je v práci s lidmi samo o sobě náročné, k tomu posouváme firmu dál a tato kombinace je často velmi výživný koktejl, který vás naučí, že nic není zadarmo a tvrdá práce nejde ničím nahradit ani obejít. Spokojenost klientů a lidí v terénu je pak to co nám dobijí baterky a dává sílu k dalšímu růstu.

Jaké byly krizové momenty v průběhu budování firmy? Co byste uvedl jako nejtěžší rozhodnutí?

V obou případech je odpověď stejná, jsou to situace, které se týkají lidí u nás v týmu, pokud se musím s někým rozloučit, je to vždy to nejtěžší rozhodnutí, a pokud odešel někdo klíčový, nebo prostě odpadl, byly z toho nejkrizovější momenty. Jak se říká, je to vše o lidech a bez týmu, který vidí cíl stejně jako vy, a chtějí ho s vámi dosáhnout, to nejde.

Co si myslíte, že je nejdůležitější pro úspěšný rozvoj pří prvních měsících/letech podnikání?

Je to o tom najít ty správné lidi, kteří chtějí to samé, co vy a jsou ochotní na tom s vámi makat. Nejvíce problémů firmě nadělali nespolehliví kolegové, a naopak nejvíce nás posunuli ti pracovití a spolehliví. Bez kvalitního týmu to nejde.

Byli někdy momenty, kdy jste si říkal, že to zabalíte? Jaká byla nejtěžší situace, které jste v průběhu podnikání musel čelit?

Neznám nikoho, kdo na něčem pracuje tolik let a neměl by tyto pocity. Tisíckrát jsem měl chuť se vším praštit, ale o tom to je, nevzdávat se při každém škobrtnutí. Nejtěžší pro mě bylo, když se zhroutil kolega, který měl na starost klíčový projekt, měl u sebe všechny důležité informace. Bylo to až zoufalé a stálo nás to velké vypětí vše zvládnout bez ztráty květinky. Měli jsme rozjeté interní projekty a už měli závazky, které počítali s každou korunou. Ve hře bylo vše a moc jsem toho ty dny nenaspal. Nikomu bych to nepřál. Ještě teď se mi sevře hrudník, když na ty dny myslím.

Co Vás přimělo k tomu dále pokračovat?

Myslím si, že v životě chlapa je několik rozhodujících projektů, které když začne, měl by je dotáhnout, jinak si nebude vážit sám sebe a zlomí ho to – nebude si už nikdy věřit a zpomalí ho to v dalším životě a to je jeden důvod, který podtrhuje věta, kterou říká Rocky ve stejnojmenném filmu přítelkyni, když se ho ptá, proč chce jít proti boxerovi, o kterém ví, že ho pěkně zřídí: Proto, abych sobě, světu a tobě dokázal, že za něco stojím. Myslím, že to je tedy i o egu. Ten druhý je, že jsem firmě obětoval vztahy, první školu, tisíce hodin přesčasů, nastudoval o tomto byznyse hodně, absolvoval stovky hodin školení a utratil všechny peníze, abych mohl tuto firmu budovat. Ani nevím, jestli existuje jiná možnost, když se dostanete až sem. 😊

Dnes již máte velmi významné klienty, jak se člověku podaří získat klienty jako ČT, Coca-Cola atd.? Oslovujete firmy se svojí nabídkou sami, nebo již za vámi přicházejí od sebe?

To je velmi dlouhý proces. To, co je ale nejdůležitější, je doporučení spokojených klientů. Jejich reference tak stojí, za většinou těch velkých, pro které pracujeme. Pak máme samozřejmě obchod, který se snaží získávat nové partnery a to se mu také daří. Nedávno u nás nastoupil Pavel Kovařík, který 22 let působí v obchodě a hodně nám s tím pomáhá.

Co byste dnes udělal ve svých začátcích jinak?

Je toho spousta, dá se říct, že skoro všechno. Ale kdybych měl vybrat jednu věc, tak je to právě výběr lidí do týmu, to firmu nejvíc zpomalilo a mě sebralo nejvíc sil, spolupracovat s lidmi, kteří měli jiné cíle, a já to nepoznal. Pak je to sebevzdělávání, tady člověk nesmí nikdy zastavit a musí se pořád učit.

Myslíte, že existuje nějaká univerzální rada pro všechny, kteří jsou na startu podnikání?

Ano, chtěl bych všem, kdo začínají s podnikáním poradit, že než si vezmou někoho do týmu, ať s ním proberou všechny pohledy na budoucnost, fungování cíle, rozdělení práce a sny. Je to stejné, jako v manželství nebo každém jiném vztahu. Pokud on chce děti a ona ne, tak asi nebude šťastný ani jeden a nebude to fungovat. Stejné je to i ve spolupráci. Vše byste měli s budoucími kolegy nebo parťáky probrat před tím, než na něčem začnete společně pracovat. Jinak ztratíte i roky práce lusknutím prstů a proto, že nemůžete vědět vše, pokud už nejdete z nějakého projektu, najděte někoho, kdo má zkušenosti a může vám poradit, co je potřeba probrat a na co se zaměřit.

Podobné články