15. 12. 2017 Autor: startishard

SizeID. Startup, který zjednodušil výběr vhodné velikosti

Když vybíráte oblečení, vždy se musíte rozhodnout mezi tím, jaký chcete střih, barvu a materiál. Vždy ale chcete jednu věc a to, aby Vám daný kus seděl přesně podle Vašich představ. Český startup SizeID vymyslel způsob, jak Vám ulehčit rozhodování a jak „trefit“ tu správnou velikost!

Kdy přišla myšlenka právě na tento business? Je to inspirováno weby ze zahraničí?

První impulz pro vytvoření aplikace se zaměřením na zvolení správné velikosti oblečení přišel před čtyřmi roky, kdy jsme v rámci naší mateřské agentury Wavevision vyvíjeli jiný e-commerce projekt zaměřený na módu. Tenkrát jsme poprvé začali řešit problematiku nákupu oblečení online a zjistili jsme, že oproti ostatním odvětvím je online prodej módy podstatně slabší. Jako hlavní důvod, proč se zákazníci často vyhýbají nákupu oblečení online, jsme objevili právě možné potíže se zvolením vhodné velikosti. V té době na trhu působil anglický projekt „Fits Me“. Tento projekt měl za sebou investici v řádech milionů liber, ale nám posloužil i jako inspirace, jak to nedělat. 🙂

Jak probíhá proces měření u jednotlivých značek? Jak s nimi spolupracujete, abyste získali potřebná data, respektive míry?

Samotný princip, na kterém aplikace funguje, je velice jednoduchý. Jako základní data používáme oficiální velikostní tabulky, které naprostá většina výrobců publikuje veřejně a pravidelně je upravuje podle aktuálních kolekcí. U většiny výrobců tak potřebná data pro chod aplikace získáváme z oficiálních, volně přístupných zdrojů. Za zmínku určitě stojí, že se najdou i výrobci, kteří odmítají poskytnout velikostní tabulky jak nám, tak i svým případným zákazníkům. V takovém případě je opravdu těžké si správnou velikost zvolit.

Jaká je procentuální šance, že aplikace zvolí správnou velikost?

Princip přiřazení správné velikosti závisí do značné míře na dvou hlavních faktorech. Prvním z nich je, že eshop používá odpovídající velikostní tabulky k danému kusu oblečení. Vzhledem k tomu, že každý střih, každý model a typ oblečení může mít jinou velikostní tabulku, tak někdy může být obtížné tyto parametry ohlídat. Tím druhým je, jak kvalitně daný uživatel změří své míry, které zadává do aplikace. Pokud jsou údaje jak na straně prodejce, tak na straně nakupujícího správné, tak aplikace garantuje téměř stoprocentní shodu při výběru vhodné velikosti.

Kolik eshopů máte v portfoliu a kolik značek?

Co se týče počtu aktivně využívajících eshopů, tak i jednotlivých značek, tak toto číslo neustále narůstá. V současnosti máme zpracované míry pro zhruba 550 značek, u kterých je pokryt kompletní sortiment jejich výrobků. Ke službě SizeID je v současnosti připojeno zhruba 250 eshopů, které využívají naši službu SizeID for Business, která eshopům umožňuje implementaci našich velikostních tabulek a systém doporučení vhodné velikosti finálním uživatelům.

Jaký máte styl monetizace?

Veškeré příjmy, které naše služba generuje, pochází právě ze strany eshopů, které se rozhodnou naše řešení využívat. Aplikace pro finální zákazníky je v plném rozsahu zdarma. Cena pro eshopy je tvořena dvěma složkami, které jsou závislé na celkovém počtu nabízených produktů a také na míře využití aplikace za dané časové období.

Díky čemu se Vám podařilo prosadit?

Služba SizeID přináší výhody oběma stranám našich uživatelů. Finálním zákazníkům usnadňuje rozhodování při výběru velikosti daného oblečení, čímž motivuje nové zákazníky nakupovat oblečení online, protože odpadá jejich nejistota, zda nebudou muset následně zboží, kvůli nevhodně zvolené velikosti, vracet a trávit tak nákupem několikrát více času. Naprosto stejné výhody, akorát z druhé strany, přinášíme také našim uživatelům, eshopům. SizeID umožňuje snížit celkovou zátěž eshopům, kdy ubývá komunikace klientů ohledně volby velikosti oblečení, zároveň naše aplikace přináší také úsporu spojenou s logistikou a vráceným zboží jednotlivých zákazníků. V neposlední řadě šetříme eshopům práci se správou velikostních tabulek a díky implementaci naší služby jim přinášíme i nové zákazníky, kteří by bez možnosti ověření velikosti oblečení jinak nenakoupili.

Jakým způsobem jste vše financovali?

Financování celého projektu se odvíjelo podle jednotlivých fází, kterými SizeID procházelo. V prvotním stádiu jsme vše financovali z vlastních zdrojů, které postačily na vývoj první beta verze naší aplikace. S touto verzí jsme následně oslovili první eshopy, díky čemuž jsme zjistili, že zájem o náš produkt je poměrně veliký, protože přinášíme prodejcům řešení jejich problémů a úsporu v nákladech. První verze naší aplikace ale měla málo funkcionalit a much, které bylo třeba odstranit, a tak jsme vytvořili první byznys plán, na základě kterého jsme našli prvního investora na další rozvoj aplikace. Dalším zlomovým bodem bylo započetí spolupráce se Zásilkovnou a dalším investičním vstupem, který opět pomohl aplikaci zlepšit a rozšířit mezi více eshopů. V zatím posledním kole investice jsme vybrali celkem 4 miliony korun přes portál Fundlift s 10% úrokem na 4 roky.

Jak hodnotíte financování přes Fundlift? Měli jste 10% úrok – nebyly to pro Vás příliš drahé peníze?

Financování přes Fundlift pro nás mělo dvojí rozměr. Tím prvním je samozřejmě získání peněžních prostředků, které pomohou s dalším rozvojem a expanzí. Druhý, neméně důležitý, pohled je medializace a získání mnoha podporovatelů, které nám tato kampaň přinesla.

Co pro Vás bylo na začátku nejtěžší?

Začátky projektu SizeID byly těžké zejména v tom, že v té době jsme již provozovali i webovou agenturu Wavevision, takže bylo potřeba skloubit dohromady obě činnosti tak, aby stále měli stoprocentní efekt. Největší překážkou, když se začíná jakýkoli projekt, je především neznalost daného odvětví a častokrát se musí postupovat metodou pokus-omyl. Při vývoji aplikací a software obecně je také zásadním článkem nutným k úspěchu tým kvalitních lidí, kteří navíc musí být projektu velmi oddaní.

Jaký byl Váš největší fail?

Nějaký zásadní fail se nám zatím naštěstí vyhýbá, nicméně každou chvíli se stávají různé komplikace, které je třeba řešit a naštěstí jejich dopad pro nás není fatální. Každá chyba člověka poučí a tak, pokud jsou v rozumné víře, máme faily rádi. 🙂

Vystupovali jste i na Impact Hub Mashup – jak dlouho jste přípravě věnovali? Doporučili byste i ostatním?

Prezentace v rámci Mashupu, který pořádá coworkové centrum Impact Hub, pro nás byla výzva hlavně, co se striktních pravidel na formu prezentace týče. Z obecného pohledu se snažíme prezentovat na co nejvíce akcích, ale je potřeba najít rovnováhu mezi prezentováním produktu a jeho tvorbou.

Podobné články