06. 03. 2018 Autor: startishard

Salvátor Soška: Ze školní lavice jsem si udělal kancelář

Již v 15 letech začal pomalu přemýšlet o vlastním podnikání. Dnes osmnáctiletý student gymnázia, Salvátor Soška, založil vlastní značku ponožek we are ferdinand.
Nosí je influenceři, navrhují je známí ilustrátoři a prezentují se například na Designbloku.

Již jako velmi mladý (15) jste se začal angažovat v rodinném businessu, který je taktéž z módní branže. Co Vás k tomu vedlo a proč jste u toho nezůstal, ale raději založil vlastní značku?

Vedla mě touha k obchodu, zajímal mě marketing, sociální sítě a možnost vybudovat naprosto nové odvětví propagace. Vybudování nových stránek, redesign loga, dlouhodobější projekty v rámci propagace. Tuhle práci jsem měl možnost dělat v rámci rodinné firmy, která má zhruba 30 obchodů s obleky, ale prodej je založený na propagaci skrze slevy a likvidační prodeje, což mě úplně netáhlo. Chtěl jsem vytvořit značku, kde nebude hlavním kritériem cena, ale design a kvalita.

Proč právě ponožky? V posledních letech vzniklo mnoho nových značek zaměřující se výhradně na designové ponožky.

Ze začátku jsme pracovali na gentleman store a jednou z podkategorií byly ponožky. Nakonec jsem se s kolegou shodli, že celý kapitál a energii vložíme právě do ponožek, které nás nejvíce baví. Tím, že jsem se zaměřili jen na jeden jediný produkt, umožňujeme, aby to co produkujeme, bylo tím nejlepším, co umíme.

V čem jste tedy jiní a jak s konkurencí bojujete?

Je velmi těžké být výrazně jiný. Naší předností je materiál, který neustále zdokonalujeme a hlavně spolupracujeme s různými designéry, ilustrátory a grafiky, kteří přináší ještě neobjevené vzory na ponožkách. Také jsme pro to, aby každá část produktu, od balení až po samotnou ponožku, pocházela z Česka, což se nám prozatím daří na sto procent a jsem za to velmi rád.

Na Vašem webu máte kolekce od předních českých designerů. Jak se Vám s nimi podařilo domluvit?

Nedokážu přesně říci. Pokaždé začala komunikace přes email a poté schůzky. V rámci toho jsem jim vždy představil naši vizi, z které byli nadšení. Projekt se jim jednoduše líbil a odvážím si říci, že je zaujala moje mladistvá nadšenost a odhodlání do práce.

Pojďme ještě k úplnému začátku – kolik peněz Vás zhruba stálo založení značky, e-shop, první propagace, výroba?

Dohromady byl budget 600 000 kč. Výroba nás stála polovinu a zbytek byl na web, designéry a stánek pro markety/fashion week.

Z jakých zdrojů se Vám toto vše podařilo ufinancovat? Měl jste nějakou pomoc od rodiny?

Představil jsem svůj projekt doma a byl pod podpořen financemi s podmínkou, že až budu chtít firmu odkoupit, zaplatím celou částku, což se povedlo asi před půl rokem.

Jak jste na tom nyní – je projekt již ziskový?

Projekt je sám o sobě již ziskový, ale všechny finanční prostředky se reinvestují zpět.

Kolik času na něm týdně trávíte? Podnikáte i v jiných oborech, či plánujete větší expanzi, nebo nové produkty?

Snažím se tomu denně věnovat 3 – 4 hodiny, jinak řečeno ze školní lavice jsem si udělal kancelář. Plánujeme nové ponožky do sekce „art collection“ ve spolupráci se špičkou v oboru, které chceme znovu představit na Designbloku.

Přemýšlel jste nad příchodem možného investora pro rozšíření značky?

Ano, stále tuhle myšlenku mám, ale nechám to až na dobu, kdy dokončím studium. Je to věc pro kterou bude potřeba větší časové investice a taky bychom rádi v takovém případě udrželi naši kvalitu a koncept.

Má název We Are Ferdinand nějaký hlubší smysl ?

Názvem odkazujeme na Václava Havla, který nosil krátké kalhoty, a tak se jeho ponožky staly součástí outfitu. Jménem Ferdinand, což se zapsalo jako pseudonym Václava Havla.

 

Podobné články