22. 05. 2018 Autor: startishard

Projekt ProSpolužáky.cz vyřešil noční můru mnoha středoškoláků

Bojovali jste na střední škole s matematikou? Marek Liška společně s Tomášem Valentou a Lukášem Králem na tom byli podobně. Přišli ale s nápadem, jak s matematikou přestat bojovat a jak jí naopak přirozeně pochopit. Z Markova původního nápadu nakonec vznikl úspěšný byznys. Klíčem k úspěchu jsou unikátní učebnice psané studenty pro studenty, které středoškolákům pomáhají matematiku skutečně pochopit, a nejen se jí slepě biflovat. Nakladatelství ProSpolužáky.cz od začátku projektu vydalo již osm učebnic matematiky doplněné o pracovní sešity. Do kompletní sady středoškolské matematiky chybí publikovat ještě tři díly, jejichž vydání se plánuje v průběhu letošního roku.

Kdy vás napadlo sepsat vlastní učebnici matematiky?

Marek: Bylo to před pěti lety na Gymnáziu J. K. Tyla v Hradci Králové. Sám jsem nebyl zrovna přirozený matematický talent, a právě proto jsem se chtěl doučit to, čemu jsem nerozuměl. Psal jsem si vlastní výpisky a hledal jsem i různé příklady z učebnic a na internetu, které jsem řešil a doplnil komentářem. Vyřešené příklady jsem potom dával svým spolužákům, kteří se z nich učili. Část u nich jsem pak touhle cestou začal doučovat. Nejenže mnohem lépe látku pochopili, ale časem měli i lepší známky. Když jsem viděl, jak úspěšně můj přístup funguje, začal jsem přemýšlet, že bych své materiály mohl vydat jako učebnici. Časem jsem si uvědomil, že má tenhle projekt mnohem větší potenciál. Společně s kluky jsme se tak jednoho dne rozhodli založit ProSpolužáky.cz. Projekt a nakladatelství v jednom, které mají za cíl pomáhat studentům zvládnout matematiku, ale i další pro leckoho složité předměty, nejen na střední škole.

Co pro vás bylo na začátku nejtěžší?

Marek: Určitě se zviditelnit na trhu, aby si nás školy všimly. Potom také přesvědčit učitele, aby ve svých hodinách začali naše učebnice využívat. Někteří se totiž obávali toho, že to jsou učebnice psané studenty. Na konečné podobě jsme ale spolupracovali s řadou učitelů s letitými zkušenostmi a co je nejdůležitější, máme pozitivní zpětnou vazbu jak od studentů, jejich rodičů, tak učitelů, že náš přístup funguje.  Ze začátku jsme se také potýkali s nedostatkem peněz a velkými náklady na tisk. Pro úspěšné podnikání je nakonec nejdůležitější fungující tým lidí. Jsme parta mladých lidí se skvělými nápady, což ale vyžaduje další síly. A to je přesně to, co nás teď trápí asi nejvíc. Plánujeme rozšířit naši nabídku učebnic například o humanitní předměty, ale chybí nám lidé, kteří by je ve spolupráci s námi vytvořili podle našeho konceptu.

Jak jste získali investora vašeho projektu?

Marek: Jak to tak bývá, když máte dobrý nápad, je potřeba mít i trochu toho štěstí. Kamarád se pohyboval v oblasti investic a znal investiční společnost Invest & Property Consulting, a.s., která se později stala naším investorem. Představil jsem jim náš byznys plán, který je oslovil, a domluvili jsme se na spolupráci.

Kdo první vyzkoušel vaši učebnici?

Marek: Bylo to Gymnázium J. K. Tyla v Hradci Králové, kde jsem studoval. Poté následovaly některé školy z Prahy a Brna s moderním stylem výuky. Většinou jsou k našim učebnicím otevřeni hlavně mladí učitelé matematiky, kteří rádi zkoušejí něco nového ve výuce a hledají cesty, jak studenty zaujmout.

Jak se vám daří Matiku pro spolužáky dostávat do škol?

Marek: V Česku je asi 800 škol, které by mohly využívat naši učebnici. V prvním roce jsme oslovili zhruba polovinu z nich.  Z toho počtu ji zařadilo do učebního plánu 32 škol a 200 si ji vzalo na zkoušku. Minulý rok už ji začalo ve výuce využívat 87 škol a dalších 350 ji zatím zkouší. Školy kontaktujeme telefonicky nebo mailem a posíláme jim informační materiály, které vysvětlují, v čem jsou naše učebnice jiné.  Teď už jsme v lepší pozici, protože máme velké množství pozitivních reference.

Slyšela jsem, že vydáváte už i Chemii pro spolužáky. Jak jste se k tomu dopracovali?

Marek: Byla to vlastně náhoda. Asi před rokem mi napsali dva kluci z Brna, kteří si našeho projektu všimli v médiích, s tím, že se jim naše učebnice líbí a chtěli by pro nás zpracovat učebnici chemie.  Probrali jsme možnosti interně a souhlasili. Od té doby tak spolupracujeme s Leošem Sáblíkem s Vilémem Obrátilem, kteří vytváří učebnice a pracovní sešity chemie podle našeho konceptu. První díl Chemie pro spolužáky už je na trhu a v červnu plánujeme vydat další.

V čem se tedy vlastně liší vaše učebnice matematiky a chemie oproti ostatním? 

Marek: Zásadní rozdíl je na první pohled v přehlednější grafice. Snažíme se, aby byl první dojem z učebnice pro oko studenta co nejpříjemnější, když už se „musí“ jít učit matematiku. Velmi důležitý rozdíl je v samotném způsobu výkladu. Cílem je, aby každý student látku snadno pochopil, takže jsou veškeré příklady řešeny opravdu krok za krokem včetně slovního komentáře. U každého příkladu je navíc QR kód, který odkazuje na naše webové stránky. Studenti si tu můžou ověřit správnost řešení. K příkladům ještě přidáváme situace z praxe, aby studenti věděli, k čemu se jim daná látka bude v životě hodit. V učebnicích pak čtenářům tykáme, aby byl jazyk středoškolákům blízký.

Co je cílem vašeho projektu?

Marek: Chceme hlavně pomoci studentům, aby často složitou látku lépe pochopili. V případě matematiky najdete v běžných učebnicích především stručné definice s rychlým postupem a výsledkem nakonec. To podle nás prostě nestačí. Dalším cílem pak je rozšířit nabídku našich učebnic o další předměty – chemii fyziku a následně třeba humanitní předměty, a oslovit s nimi co nejvíce škol.

Plánujete projekt nabídnout třeba i v zahraničí?

Marek: Ano, letos o tom intenzivně uvažujeme. V prvním kroku by to mohlo být Slovensko, protože se nám slovenské školy samy ozývají a chtějí učit podle našich učebnic matematiky. Je tady ale háček, protože slovenská legislativa zakazuje, aby se ve školách učilo podle cizojazyčných učebnic. S investorem jsme se proto dohodli, že bude nutné učebnice přeložit do slovenštiny a vydat je nově pro slovenský trh.

Podobné články