11. 04. 2018 Autor: #Startishard

Paon: Vytváříme spodní prádlo, které je výraznou částí outfitu.

Prodej designovaného spodního prádla zažívá v České Republice za poslední léta velký boom. Zvláště úspěšné jsou pak originální a lokální značky. Jednou z takových je Paon.

Majitelky Ája a Togi jsou studentky, které rády vytváří originální spodní prádlo, které, jak samy říkají, ženy budou nosit jako významnou část svých outfitů. Na tento rok připravují nejednu spolupráci se zajímavými značkami a mají rády, když lidé vnímají spodní prádlo s otevřeným přístupem.

Kdy a kde přišel impulz dělat podprsenky, spodní prádlo pro dámy?

Ája: Asi dva roky předtím, než vznikl Paon jsem si začala pohrávat s myšlenkou, že bych chtěla mít vlastní značku a spodní prádlo mě jednoduše zaujalo. Je možné, že to bylo také tím, že jsem dostala své první luxusní prádlo od Agent Provocateur, na kterém jsem mohla oči nechat. Navíc spodní prádlo bylo v ČR artiklem, které české značky moc běžně nevyrábí. Dalším důležitým impulsem pro vznik Paonu byla hodina obchodního práva, kde jsme si měli vymyslet virtuální firmu. Hned mě napadla firma, která vyrábí spodní prádlo. Řekla jsem to před celou třídou a na základě toho se ke mně připojila i Togi. Rozjely jsme pak brainstorming, plný nadšení a nápadů.

Proč právě spodní prádlo?

Ája: Je to velmi specifická záležitost, pro některé je stále tabu, pro další zase velkou vášní a vlastně zcela nezbytnou záležitostí. Ač se zdá jako velmi jednoduché na výrobu, není tomu tak, všechny komponenty, kroužky, gumy a střih musí perfektně sedět. Se spodním prádlem se dá úžasně pracovat a můžete se na něm patřičně vyřádit.

Existuje mnoho známých značek vyrábějící podprsenky a prádlo, čím jste jiní a jak s konkurencí bojujete ? Cenou, kvalitou, nebo originalitou ?

Ája: Ano, existuje mnoho značek, které vyrábějí spodní prádlo, ale většina z nich je z fast fashion a ty nebereme jako konkurenci, protože je vyhledává úplně jiný zákazník než ten náš. My jsme lokální značka, která si zakládá na osobním přístupu, kvalitě a originalitě. Jenom málokterý model byste viděli někde ve výloze na ulici. Navíc, naše značka si zakládá i na originálním balení, veškeré naše prádlo dostanete v našich bílých krabičkách s černým logem, ovázané saténovou stuhou a uvnitř najdete prádlo zabalené do hedvábného papíru, navoněné naším parfémem a přikládáme i kartičku s poděkováním. Ano, během roku se objevilo na českém trhu pár značek, které také vyrábí spodní prádlo a jsou lokálními značkami, ale stále si myslíme, že atmosféra naší značky se liší od těch ostatních. Snažíme se ukázat spodní prádlo v trošku jiném světle. Nepatří jenom do postele, patří především na ženy. Chceme, aby se v něm cítily své. Chceme, aby spodní prádlo bylo středem outfitu.

Jak se dařilo při začátku? Dařilo se oslovit zákazníky hned od počátku, nebo jste cestu k ním hledali?

Ája: Rozjezdy jsou vždycky náročné, ale vzhledem k tomu, že jsme takticky spustily náš eshop 30.listopadu minulého roku, měly jsme opravdu hodně vánočních objednávek a také nám pomohli i naši přáleté.
A cestu k našim zákazníkům si stále hledáme, není jednoduché lidi naučit na spodní prádlo, které neseženete v běžných ocbhodech. Myslíme si ale, že děláme velké pokroky, naši zákazníci si nás umí najít a naopak.

Je to pro Vás nyní práce na plný úvazek?

Ája: Dá se říct, že opravdu ano, i přestože ještě studuji, tak mi Paon zabere denně nejméně 6 hodin práce a někdy i o víkendu. Další stabilní práci nemám, vyjímečně beru různé jednodenní brigády.

Togi: Zatím není, jelikož ještě pracuji jiné firmě, kde to zatím zvládám skloubit s Paonem a školou.

Jaký byl Váš počáteční vklad do projektu a kolik to zhruba bylo ?

Ája: Do Paonu jsme s Togi vložily vlastní úspory, se kterými jsme si doteď vystačily. Bylo to zhruba 30 000 Kč. Snažily jsme se začít s co možným nejnižším vkladem, kdyby nám projekt náhodou nevyšel, pro obě z nás to byla totiž opravdová podnikatelská premiéra.

Čerpali jste na začátku tedy pouze z Vašich zdrojů ?

Ano, vše šlo z našich zdrojů.

Kolik Vás v Paonu je a jak mate rozdělenou práci ?

Ája: V týmu je nás momentálně 9 lidí, samé holky. Já se starám o veškerý běžný provoz, e-shop, objednávky, spolupráce, finance, účetnictví atd. Togi zase organizuje veškeré akce, jako je focení nebo naší b-day party. Také je naprosto skvělá ve shánění lidí, kohokoliv – modelky, fotografové, různé spolupráce a další. Společně se pak účastníme prodejních marketů, odbavujeme objednávky a vymýšlíme design nových produktů. Naše děvčata – nám pomáhají na různých akcích, aktivně se účastní našich meetingů a přináší do Paonu spoustu nových nápadů. Jinak máme ještě Karolínu Krausovou, která nám dělá grafičku, vytvořila naše logo, krabičky, kartičky, všechno, čím se prezentujeme. V našem týmu máme i tři skvělé švadleny, které nám vyrábí naše spodní prádlo.

Kde hledáte inspiraci pro design ?

Ája: Snažím se hodně inspirovat u zahraničních značek spodního prádla, např. v Polsku, Anglii, tam to mají opravdu krásně propracované a na úžasné úrovni. Vždycky se ale snažím do prádla vložit něco ze sebe, něco, co mě osloví.
Togi: Inspiraci hledám v trendech, co teď letí a také v zahraničních značkách. Mám ráda jednoduchost, originalitu a to vše se snažím do něho zakomponovat. Velmi důležité je, aby prádlo bylo nápadité a zákaznice se v něm cítila pohodlně.

Šije se vše v ČR, nebo se zde tvoří “pouze” design ?

Všechny naše výrobky jsou šity v ČR, máme momentálně tři skvělé švadleny. Každá z nich se zaměřuje na jiné produkty, na jinou kolekci, případně jednu z nich vždy oslovujeme na speciální objednávky, kdy někdo chce vytvořit produkt na zakázku, jako to byl například Box For Queen, kterým jsme dělali noční kalhotky na zakázku. Od střihu až po detaily.

Co je to nejtěžší, čím jste si zatím museli projít ? V Rámci podnikání, samozřejmě.

Ája: Pro mě to navždy bude období, kdy jsem byla první polovinu minulého roku na Erasmu ve Španělsku a musela jsem řešit všechno jenom přes počítač, pro mě to byla zatím nejintenzivnější doba podnikání. V tomto období jsem snad měla opravdu jenom 3 dny volna bez počítače a telefonu za celý půlrok.Řešila jsem, aby se materiály, věci, objednávky dostaly k těm správným lidem a ve správný čas. Snažila jsem se také, aby to Togi měla o dost ulehčené, co se týče vyzvedávání, takže jsem občas musela i zaúkolovat mojí mámu. Bylo to náročné, ale hodně mě to naučilo. Naučila jsem se delegovat, řešit věci v klidu a nestresovat se kvůli maličkostem.
Togi: Pro mě je to to, když jsme byli na začatku a furt jsme nemohli přijít na ten správný střih a byl tam ten moment, kdy se člověk začne pomalu vzdávat, ale s Ajou jsme to nevzdaly a navzájem podporovaly. Jak říkala Ája, náročné bylo taky to, když odjela na Erasmus do Španělska, byla to pro nás velká zkouška, kterou jsme zvládly.

Co je naopak to nejpříjemnější ?

Ája: Vidět, že lidé milují naše produkty, to je pro nás ta největší odměna. Mám také ráda momenty během focení, kdy fotíme nové produkty a vidím za sebou skvěle odvedenou práci, na které se podílel celý tým.
Togi: Když tvrdě pracujete a vaše snaha a píle se vám vrácí.Je pro nás velkou odměnou, když se lidem líbí náš produkt, je to úžasný pocit. Také mám ráda práci na nových projektech, je to nová výzva a další zkušenosti.

Jak se Vám podařilo domluvit spolupráci s Emmou Smetana ?

Ája: Emma Smetana naší značku objevila ve Vnitroblocku a na základě toho nás zkontaktovala. Domluvily jsme se na kolekci podprsenek a chokerů pro její merch koncertního turné minulého roku. Byla to pro nás velká zkušenost, která nás posunula o hodně dál. Uvědomily jsme si, jak moc jsou spolupráce pro značku v jejím vývoji důležité.

Co byl největší průšvih, který se Vám zatím v podnikaní „povedl“ ? 🙂

Ája: Tak to bych Vám moc ráda prozradila, ale nedokáži si nic zásadního vybavit, v tom případě jsme asi žádný velký průšvih neměly. Ať už se stane, že se něco nepovede, snažíme se to hned napravit a poučit se z toho. Většinou se jedná o maličkosti.

Nakupují u Vás i muži pro své partnerky ? Jaké procento nákupu tvoří ? Radíte jim i nějak ? 

Ája: Ano a moc rádi. Ve vánočním období je až 80% objednávek od mužů. Někteří nám píšou a poslední dobou i volají a chtějí se rovnou i poradit o velikosti, což pro nás není vůbec žádný problém. Pak nemusí ani dělat objednávku přes eshop, objednávku vytvoříme za ně. Vtipné občas je i to, že muž nedokáže odhadnout velikost prsou, tak vždycky radíme, ať nám zašle fotku partnerky v upnutém tričku, na tom už se to odhadnout dá. Velká výhoda našeho prádla je to, že ho zákazník dostane už rovnou zabalené v krabičce, nemusí se tedy starat o další balení.

 

Podobné články