07. 08. 2017 Autor: startishard

MANA – Český potravinářský fenomén, který začal jako experiment pro vlastní potřebu.

MANA. Produkt, který v současnosti spojuje stále více jeho uživatelů, pomáhá vytvářet novou komunitu a donutil běžné lidi uvažovat o jejich způsobu stravování. Příběh Jakuba Krejčíka je o to zajímavější, jelikož se mu podařilo svou zálibu přetavit v prosperující společnost.

Jaký byl impulz začít podnikat v potravinářském segmentu a vytvořit MANU? Měl jste s ním nějaké předchozí zkušenosti?

Impulzem pro mě byla má vlastní potřeba, kdy jsem hledal stravu, která by mi přinášela všechny důležité složky, které mé tělo potřebuje. Moje první experimenty s vytvářením nové potraviny tak nebyly vůbec orientovány jako byznys, ale pouze jako soukromá potřeba a vášeň. Důvodem k tomu byl také fakt, že jsem po deseti letech opustil zaměstnání a rozhodl se po nějakou dobu věnovat pouze tomu, co mě naplňovalo a mohu říci, že mám to štěstí, že se mi to daří dodnes.

v současnosti se věnujeme plánu expanze do Spojených států

Jaké byly první zdroje financování? Jak dlouho trvalo dostat společnost do zisku?

Vzhledem k tomu, že výroba ze začátku rozhodně nebyla masová a jednalo se pouze o můj koníček, tak financování jsem si mohl dovolit z vlastních prostředků, které jsem měl z předchozích let našetřeny. Pokud se budeme bavit o nárůstu výroby, tak vždy jsme měli pouze jeden problém – nestíhali jsme MANU dodávat naším zákazníkům a tak jsme museli několikrát přerušit příjem nových objednávek. Vždy jsme pozastavovali radši objednávky nových zákazníků a upřednostnili ty stávající a jejich loajalita je to, co nás motivuje. Zisk tedy vždy přicházel ruku v ruce expedovanému zboží.

Určitě podléháte mnohým nařízením a kontrolám. Do jaké míry jsou tyto skutečnosti omezující a kolik času tento proces zabere?

Veškeré chemické složení a obsažené látky zveřejňujeme zcela transparentně na našich webových stránkách a stejně otevřeně komunikujeme s příslušnými úřady a kontrolními orgány. Pozitivním zjištěním pro nás byl fakt, že všichni úředníci se kterými jsme se prozatím setkali, se snaží nám pomoci a naše komunikace je tak bezproblémová. Kontroly za omezující rozhodně nepovažujeme a čas, který potřebujeme na jejich absolvování je pro nás pouze potvrzením toho, že se ubíráme správnou cestou.

Dokonce se nám podařilo během prvního týdne vyprodat veškeré zásoby, které jsme Alze doručili

Na Vašich stránkách máte uvedenu řadu ambasadorů z řad sportovců. Jak vnímáte jejich přínos pro značku. Pomáhají budovat komunitu, která je konzumací MANY utvářena? Jakou částku vydáváte na reklamu?

Komunita lidí, která se Manou stravuje, nám pomohla vytvořit nová partnerství, ale například i zaměstnanecké pozice. Dosud byl scénář vždy stejný – někdo se začal Manou stravovat, následně nás kontaktoval a začali jsme spolupracovat na užší bázi. Co se týče našich ambasadorů, tak u nich byl tento postup identický, ale následně jsme se rozhodli je podporovat v jejich činnosti tím, že jim MANU dodáváme zdarma, nicméně jejich aktivity propagující naši značku nijak nemonitorujeme. Stejné začátky spolupráce máme například i s právníky či bankéři a podobně. Náklady přímo spojené s reklamou tak nejsou příliš vysoké, nejlepší variantou jsou pro nás osobní doporučení.

Nově Vaše produkty nabízí také gigant Alza.cz. Kdo koho oslovil s možností spolupráce a jak probíhala jednání?

Kdo koho oslovil? To už si nyní nejsem jistý, ale jednání probíhala zcela bezproblémově. Je pravdou, že velice krátce nabízíme naše produkty prostřednictvím Alzy. Tato spolupráce nám přinesla řadu výhod pro naše zákazníky, ať už se jedná o možnost doručení sedm dní v týdnu, či široká síť poboček po České republice. Dokonce se nám podařilo během prvního týdne vyprodat veškeré zásoby, které jsme Alze doručili, nyní budeme muset sledovat objemy, abychom mohli tyto mouchy vychytat.

Po třech letech podnikání se určitě změnila Vaše role ve firmě. Co je pro Vás největší změnou?

Mojí roli ve firmě jako jinou zas tak nevnímám, hlavním rozdílem je pouze to, že se náš tým rozrostl na zhruba čtyřicet lidí a abych měl přehled o všem co se v MANĚ děje, tak každý den dělám kolečko po všech odděleních, abych mohl vše kontrolovat a komentovat. Největší změnou je pro nás určitě expanze na zahraniční trhy, kde se učíme komunikovat s místními zákazníky a objevujeme nové věci každý den díky těmto skutečnostem. Naším největším zahraničním trhem je v současnosti Německo, ale v současnosti se věnujeme plánu expanze do Spojených států amerických.

Podobné články