28. 02. 2018 Autor: startishard

Mám projekt a hledám investora. Co se může pokazit?

Pokud se rozhodnete, že Váš projekt hledá investora, je určitě dobré se zamyslet nad tím, jestli jste na to připraveni. Hodně z Vás se nás ptalo, na co si dát pozor pokud hledáte partnera do podnikání a tak odpovídáme. Dnešní text bude v neformálním duchu a ukážeme Vám pár fuckupů, které se běžně stávají, ale kterým se chcete za každou cenu vyhnout.

 

1) „Náš produkt je naprosto revoluční a originální. Konkurenci prakticky nemáme“

Asi nejčastější fráze, která vyvolá u každého, kdo hledá investici pozornost. Bohužel často tu negativní, protože zpravidla následuje lavina otázek, jak je možné, že právě Váš nápad nemá konkurenci. Opravdu je to tak? Pokud ano, tak gratulujeme a pravděpodobně budete další slavný miliardář. Větší šance je ale ta, že jste špatně hledali. Většina lidí na světě má obdobné problémy a vymýšlejí pro ně podobná řešení, proto je vyšší šance, že jste zkrátka Ameriku neobjevili. Zvláště nepříjemné pak je, pokud jste Vašemu projektu věnovali už hodně času a o tom, že někdo řeší stejnou věc jako vy, a často i lépe, jste se dozvěděli až nyní.

2) „Zákazníky určitě budeme mít, kámošům se to líbí“

Aby Váš projekt mohl na trhu uspět, je určitě potřeba, aby měl zákazníky. Pokud Vám kamarádi řekli, že Váš nápad je super, tak určitě nejásejte. Kamarádi jsou od toho, aby člověka podpořili naprosto ve všem, i když to může být sebevětší hovadina. Pokud opravdu chcete mít představu o tom, jestli má někdo zájem používat to, co zrovna vytváříte, udělejte si prostě test. K tomu je potřeba mít dokončeno alespoň MVP (minimum viable product), což znamená mít připravený Váš produkt do té míry, abyste na něj nalákali alespoň první reálné uživatele. Potom teprve můžete hodnotit.

3) „Výhodou našeho produktu je, že je pro každého“

Pokud jste zrovna nepřišli s nápadem balit pitnou vodu do láhví, tak pravděpodobně Váš nápad pro každého nebude. Je jasné, že produkty se různí rozsahem možných uživatelů, ale pokud začínáte, tak je potřeba cílovou klientelu definovat co nejlépe. Na této skupině můžete zároveň potvrdit proof of concept, tedy ověřit si, že to, co jste si mysleli, je skutečně možné provést. Pokud budete cílit na všechny, dost možná nezískáte nikoho.

4) „Myslíme si, že….“

Věta“myslíme si, že…“ je taky často populární. Pokud už si něco skutečně jen myslíte a nemáte dostatečně podloženo, proč že si to myslíte, tak určitě nezačínejte touto větou. Pokud je Vaším protějškem, kterého projekt zajímá, Angel investor, tak jsou Vaše šance určitě vyšší, protože Ti často investují spíše emotivně. Pokud ovšem jdete s nápadem před investiční fond, tak si buďte jistí, že věta „myslíme si, že…“ bezpečně spustí jejich alarm.

Toto jsou podle nás 4 hlavní možnosti, jak si před investorem dokonale naběhnout. Pokud nás napadnou další, určitě se o ně s Vámi podělíme, pokud spíše potřebujete s nápad pomoct a uspět, obraťte se na Startupstart.

 

 

Podobné články