19. 03. 2018 Autor: startishard

Dateio – Budoucnost je v datech, jsou všude s námi

Dateio. Jak už název samotný napovídá, jedná se především o práci s daty. O tom, že budoucnost služeb je v datech není pochyb a tento startup, který založili Ondřej Knot a Ivan Dovica, si to velice dobře uvědomuje. Přinášíme Vám rozhovor právě se zakladateli projektu, ve kterém se dozvíte jak různě mohou data fungovat.  

 

Na úvod bychom se rádi zeptali, jak byste popsali Dateio jednou větou?

Dateio je Google offline světa.

A pokud by měl být popis obsáhlejší? 

Jsme data analytická firma a věnujeme se Card Linked Marketingu. Prostřednictvím bank propojujeme slevové nabídky obchodníků přímo s bankovními kartami koncových klientů a to na základě analýzy transakčních dat. S námi se ke klientům banky dostanou jen takové slevy, o nichž jsme přesvědčeni, že je budou určitě zajímat. Na webu nebo v mobilní aplikaci si klient banky vyberete slevy, které se mu líbí a v obchodě nebo na e-shopu poté zaplatí svojí platební kartou. Nikde se nemusí ničím prokazovat a ušetřené peníze dostane během pár dní zpět přímo na svůj bankovní účet. Naše cílení je přesné, slevy jsou diskrétní a jejich uplatnění jednoduché

Slyšet o nás můžete nejen v Česku (program U-šetřete od UniCredit Bank), ale také na Slovensku (Peniaze s5 od Poštové banky) a v Rumunsku (Plus in Cont od BCR).


Dateio je marketingový nástroj, který pomáhá lépe cílit klientům na vybrané uživatele. Máte porovnání s ostatními kanály, například Facebook či PPC kampaně, co se týče úspěšnosti?

Přímé srovnání nemáme, ale s řadou e-shopů spolupracujeme i přesto, že náš dosah na klienty je ve srovnání s Googlem aktuálně výrazně nižší. Zároveň ale máme z pohledu obchodníka přívětivější business model. Obchodník nám platí, až když u něj klient skutečně nakoupí, ne jako u PPC kampaní, kde se platí za proklik uživatele na web obchodníka bez ohledu na to, jestli nakoupí nebo nikoliv.

Vaše služba funguje na principu přístupu ke karetním platebním transakcím. Co když platím hotově?

V takovém případě máte bohužel smůlu a žádnou slevu od nás nedostanete. Naštěstí jsou hotovostní platby na ústupu a v podstatě každý už dnes vlastní platební kartu. Jak jde vidět například na současném vývoji ve Švédsku, je dost možné, že v budoucnu hotovost zcela vymizí.

Jak se připravujete na regulaci GDPR, která má vstoupit letošní rok v platnost? Je to ohrožení Vašeho současného procesu fungování?

Na příchod GDPR jsme již připraveni a naše fungování vůbec neohrožuje. Zhruba před rokem nám to působilo mírné potíže v jednáních. Objevil se veliký strašák a nikdo pořádně nevěděl, co tato regulace reálně znamená a obnáší. Z dlouhodobého pohledu je pro nás GDPR spíše pozitivní, protože zpřehledňuje zpracování dat z pohledu klienta a standardizuje požadavky na nás.

V jaké fázi se nyní projekt nachází a jak dlouho již na trhu působíte?

Dateio vzniklo před 4,5 lety. Ke konci roku 2015 jsme po necelých dvou letech fungování spustili náš první program s UniCredit Bank. V minulém roce jsme do platformy zapojili dvě banky na Slovensku a v Rumunsku. Letos plánujeme přidat alespoň tři další banky na stávajících trzích. Zároveň nás čeká nové kolo financování s cílem zajistit prostředky pro růst a rozšíření na další evropské trhy.

Na Vašich stránkách se zmiňujete, že investora jste našli již po čtvrt roce. Jak probíhala jednání?

Každý investor je jiný a záleží i na fázi, ve které se firma nachází. První investor investuje více méně do nápadu podloženého prvními výsledky a investovaná částka nebývá závratná. Proto je možné dohodnout se na investici velice rychle, což byl také náš případ. V nadcházejícím kole investování, které nás čeká ke konci toho roku, již nepředpokládáme takto rychlý postup.

Bankovní trh je podle obecného názoru velice rigidním prostředím. Jak se vyvíjí jednání s dalšími bankami, než je UniCredit?

Máte pravdu. Jednání s bankami jsou zdlouhavá a realizace projektů se běžně opožďují i o více než rok oproti původním plánům. To je také důvod, proč máme v České republice v plném provozu zatím jen jednu banku. Během příštích pár měsíců by se to ale mělo změnit. V současné době totiž pracujeme na projektech s několika dalšími bankami a s částí z nich už máme spuštěný pilotní provoz.

Jakým způsobem máte opatřenu ochranu dat uživatelů platebních karet, jejichž údaje pro cílení používáte?

Ochrana dat uživatelů je pro nás jedna z našich priorit. Dateio nemá přístup k žádným osobním informacím klienta a ani číslům karet. K identifikaci klienta mezi námi a bankou používáme náhodně generovaný číselný identifikátor. Jako firma máme certifikaci ISO:27001 a jsme v souladu s připravovanou legislativou GDPR.

Na jaké typy podnikání je služba nejvhodněji použitelná?

Díky flexibilitě kampaní je služba vhodná a použitelná pro všechna odvětví retailu. Jediným omezením je přijímání plateb kartou. Díky možnosti cílení služba dává smysl jak pro lokální obchody/restaurace, tak pro řetězce s celo-republikovým pokrytím. Cílem kampaně může být přilákání nových klientů, odměnění stávajících, posílení vztahu s občasnými zákazníky, nebo například zvýšení průměrného nákupu, přilákání klientů mimo špičky, a tak dále.

 

Podobné články