29. 06. 2017 Autor: startishard

Alex Monhart, designérka stylových batohů: „Do začátku mi finančně hodně pomohlo stavební spoření.“

Alex Monhart – mladá česká designerka vyrábějící minimalistické batohy. Alex ma za sebou již mnoho úspěchu a nedávno ji dokonce zařadil časopis Forbes to svého žebříčku 30 pod 30. My jsme se zeptali na její začátky i na to co ji štve na podnikání.

Co Vás přivedlo k tvorbě designové módy a doplňků?

Může za to hlavně moje rodina. Babička se věnuje malbě a šperku, otec architektuře, matka dějinám umění a designu. K módě a designu jsem měla vždy blíž, než k volnému umění. Dost dlouho jsem měla pocit, že to je nereálný sen, že nemám dost talentu, tak jsem šla studovat filmovou vědu. Film je skvělý v tom, že kombinuje vše, co mě zajímalo. Módu, hudbu, marketing. Během studia jsem vytvářela kostýmy pro studentské divadlo a skládala hudbu k teaserům a krátkometrážním filmům. Tyto zkušenosti mi pomohly si uvědomit, co bych skutečně chtěla dělat. Vytvářet něco reálného, smysluplného a dlouhodobého.

Jaké překážky jste na začátku vnímala jako nejtěžší?

Myslím si, že aby značku uspěla, potřebuje tři základní věci. Výborný produkt, dostatek peněz a všechen váš čas.

Začít dělat módu určitě vyžaduje investice do materiálu, návrhů atd. Čerpala jste na začátek nějakou půjčku, nebo jste se tomu věnovala při práci?

Nejprve jsem vytvářela doplňky během studia. Všechny vydělané peníze šly zase zpátky do značky. V tom jsem pokračovala i u prvních prací v produkci Jakubisko Film a Freshlabels. Tam jsme se s kamarádkou rozhodly, že je čas si najít vlastní prostor a přestat dělat věci na koleně. Do začátku mi finančně hodně pomohlo stavební spoření.

Víme, že jste měla kampaň na indiegogo, která nevyšla podle plánu, jak jste se pak cítila? Kde jste brala další motivaci a energii? Měla jste nějakou záložní strategii, nebo jste s tím nepočítala?

Crowdfundingové kampaně jsou velmi těžké. Je důležité mít za sebou dobré PR. Dávat vědět médiím dopředu, ať se o vás píše apod. Chce to mít dobře promyšlenou kampaň a team lidí, kteří s tím pomohou.

Usínáš s prací a ráno s ní vstáváš. Musí to být srdeční záležitost.

Máte nějakou vtipnou historku, kdy jste třeba musela improvizovat?

Většinou improvizovat nemusím. Snažím se mít věci připravené. Nicméně několik fuck upů rozhodně bylo. Ten největší se stal přesně 2 roky zpátky, když jsem odjela s kamarádem do Portugalska, kde měl jeho otec výrobu bot. Po 2 týdnech non-stop práce a prototypování batohů a bot jsem se vrátila do Čech. Kamarád z Portugalska přestal brát telefony, odpovídat na maily. Musela jsem začít zase od znova. Po roce jsem se dozvěděla, že jejich rodinná firma zkrachovala týden po mém příjezdu.

Co Vás štve na podnikání? Co by Vám ulehčilo pracovní život?

Teď zrovna EET. Koho ne. Jakákoliv změna v zajetém systému je peklo. Museli jsme předělat e-shop a přizpůsobit platby ve studiu. Jednodušší online byrokracie by byla příjemnou změnou.

Jak vnímáte svoje podnikání nyní? Je to tvoje full-time záležitost?

Rozhodně ano. Je to víc než full-time. Usínáš s prací a ráno s ní vstáváš. Musí to být srdeční záležitost. Je takové mé dítě a to taky nedá jen tak pokoj. Až jednou vyroste, na moment si oddechu a budu jen pozorovat, jak se mu daří a občas zakročím, když bude na scestí. Do té doby se o něj musím starat jak nejlépe to umím.

Šla byste do toho znovu, a co byste případně změnila?

Rozhodně ano. Mít možnost dělat to, co mě baví a díky tomu odvádět práci, na kterou můžu být pyšná, je největší motivací. Samozřejmě jsou praktické věci, které jsem měla dělat lépe. Nikdy ale není pozdě věci zlepšit.

Podobné články